Mäklare på Södermalm anpassar marknadsföringen efter målgrupp. Vad som är populärt på Hornstull respektive Skanstull kan faktiskt skilja sig åt rejält.
Den som arbetar som mäklare på Södermalm bör hålla koll på att det är stor skillnad mellan en lägenhet på Knivsöder och en vid Nytorget. Södermalm är som en stad i sig, där olika delar har helt olika demografi och försäljningsmöjligheter.
Självklart bör du som säljer se till att din mäklare kan anpassa marknadsföring och försäljning av din lägenhet efter vilket område på Södermalm den ligger i. Även om hela Södermalm genomgått en stor gentrifiering på senare år finns fortfarande stora skillnader mellan de olika områdena i stadsdelen.
En bra mäklare vet vilka potentiella köpare ni har att förvänta er i Hornstull respektive Skanstull. För den som inte vet något alls om Stockholm och Södermalm kanske alla lägenhetsspekulanter ser likadana ut, men den invigde kan till och med se på märket på mössan vilket område som gäller för människorna hen går förbi på gatan. Detta handlar alltså inte om fördomar eller klyschor, utan om faktiska köpbeteenden i olika grupper av människor.
Särskilt homestylingen brukar påverkas av den här typen av målgruppsanalys. I vissa områden på Södermalm går grafisk design hem bättre, i andra områden är det ironiska oljemålningar som får lägenheterna att sälja som smör. Om du är osäker på om din mäklare tar med allt detta i beräkningen kan du alltid fråga. Självklart ska ni diskutera och ta fram passande försäljningsstrategier gemensamt.